Köpeklerde Uyuz - Sarkoptik Uyuz Hastalığı Tedavisi Nedenleri Neden Bulaşır Nasıl Tedavi Edilir Korunma Yolları Nelerdir ?

Köpeklerde Uyuz veya Sarkoptik Uyuz, Sarcoptes scabiei akarının köpekler üzerindeki deri hastalıklarına neden olduğu, köpekten köpeğe oldukça yüksek bulaşıcılığı olan bir deri hastalığıdır. Bu akarlar nedeniyle hayvanlarda yoğun kaşıntı ve deride tahribat olur. Kaşıntı sebebiyle çok fazla kaşınan evcil hayvanımızın derisindeki tahribat, tüylerin çoğunun dökülmesine sebebiyet verebilir.

Sarkoptik uyuz, tıbbi olarak tedavi edilebilen bir hastalıktır ancak hayvanlara ve insanlara bulaşıcılığının fazlasıyla yüksek olması nedeniyle uyuz tedavisi gören köpeğin karantina altına alınması gerekmektedir.

Köpeklerde Uyuz Belirtileri

• Yoğun tırmalama
  • Deride döküntü
  • Etkilenen bölgede kabuk oluşumu
  • Saç dökülmesi (alopesi)

Köpeklerde Uyuz Nedenleri

Köpeklerde uyuzun en sık rastlanan nedeni, hastalığa sebebiyet veren akarlar hayvandan hayvana çok hızlı geçtiğinden yani yüksek bulaşıcı olmasından dolayı, başka bir hayvandan hastalığı almaktır. Köpek kulübeleri, hayvan barınakları hatta köpeğinizi gezdirdiğiniz parktaki diğer hayvanlardan köpeğinizin uyuz kapma olasılığı yüksektir. Maruz Kalma, genellikle uyuzun ilk semptomlarının gösterilmesinden yaklaşık iki ila altı hafta önce gerçekleşir.

Köpeklerde Uyuz Teşhisi

Gıda alerjileri, cilt kuruluğu ve cildin bakteriyel enfeksiyonlarını (folikülit) ekarte ettikten sonra, veterineriniz köpeğinizin derisine gömülmüş olabilecek mikroorganizma türünü belirlemek için fiziksel bir muayene yapacaktır; bu durumda, akarlar.

Köpeklerde Uyuz Hastalığının Tedavisi

Mevsimsel olmayan bir sarkoptik uyuz formuna sahip köpekler, kaşıntı akarını öldüren bir uyuz ilacı ile tedavi edilecektir. Bazı durumlarda hayvan, derisinde yaşayan tüm akarları öldürmek için uyuz öldürücü bir şampuan ile yıkanır ve temizlenir. Yumurtaların yumurtadan çıkması zaman alacağı için tüm akarları öldürmek için sürekli tedavi gereklidir ve çoğu tedavi yumurtaları öldürmez, sadece canlı akarları öldürür. Bu durumun tedavisi bulunduğunuz lokasyondaki veteriner tarafından, örneğin Ankara Batıkent’te yaşıyorsanız batıkentte veteriner gözetiminde yapılmalı ve akarların tamamen yok edildiğinden emin olmak için köpeğin tüm vücudu uyuz tedavisi ve/veya uyuz öldürücü şampuanla tedavi edilmelidir.

Sorunu tedavi etmek için birçok farklı tedavi kullanılabilir (ve akarlar belirli tedavilere direnç geliştirdiğinden bazıları çalışmayabilir) ve invermektin, selamektin, kireç-kükürt ve doramektin gibi uyuz öldürücü dipleri içerebilir. Köpeğinizin durumuna bağlı olarak, art arda altı hafta boyunca haftalık olarak temizlik gerekebilir. Oral ilaçlar da tedavinin bir parçası olabilir.

Yaşam ve Yönetim

Tedaviye tam yanıt dört ila altı hafta sürebilir. Ayrıca, bu tür uyuz, insanlar ve diğer hayvanlar için ne kadar bulaşıcı olduğundan, köpekle teması sınırlamanız önerilir. Aşırı durumlarda, hayvanın karantinaya alınması gerekebilir.

Uyuz bulaşmış bir köpekle temas eden insanlarda kollarında, göğüslerinde veya karınlarında morumsu bir döküntü gelişebilir. Sorun, köpek uygun şekilde tedavi edildikten sonra genellikle ortadan kalkar. Sağlıklı bir bağışıklık sistemi, sorunun tekrarını önlemeye yardımcı olabilir, bu nedenle köpeğinizi tedavi boyunca olabildiğince rahat tutmanız önemlidir. Bu, köpeğinizi düzenli bir beslenme programında tutmayı ve evdeki insanların kullanabileceği mobilyalardan veya yatak takımlarından bağımsız olarak uyuması için rahat bir yer vermeyi içerebilir, ancak yine de ailenin bir parçası gibi hissetmelerini sağlar.

Köpeklerde Uyuzu Önleme

Şu anda sarkoptik uyuz için bilinen hiçbir önleyici tedbir yoktur.

Sıkça Sorulan Sorular:

Köpeklerde uyuz kendiliğinden geçer mi ?

Köpeklerde uyuz kendiliğinden geçmeyen ve hayvana zarar veren bir hastalıktır, veterinere danışılmalıdır.

Köpeklerde uyuz öldürür mü ?

Tedavisi kolay olan bu hastalığın tedavisi yapılmazsa veya ertelenirse, hayvana acı verecek bir ölüm süreci başlayabilir.

Uyuz köpek nasıl beslenmeli ?

Köpeğinizi iyi bir diyetle besleyin, düzenli olarak veterinere götürün.